2022 | „Polski film: poziom A2” | Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

„Polski film: poziom A2”
Czytanie performatywne

31 października o godz. 19:00 w Instytucie Teatralnym w Warszawie ukraińscy aktorzy zaprezentują publiczności polskie dramaty współczesne w ukraińskim tłumaczeniu. Czytanie performatywne, coś więcej niż czytanie, nieco mniej niż pełnowymiarowy spektakl, to forma, na jaką zdecydowała się reżyserka widowiska, Roza Sarkisian. Główny akcent położony zostanie więc na autentyczne emocje towarzyszące czytaniu.

Instytut Adam Mickiewicza od początku wojny w Ukrainie inicjuje działania i projekty mające na celu wsparcie ukraińskich artystów oraz ich rodaków. 14 kwietnia rozpoczęła działalność ukraińska sekcja portalu Culture.pl. We wrześniu na ulicach Berlina prezentowana była polsko-ukraińska wystawa bilbordów „Zabójstwo do przyjęcia”. „Polski film: poziom A2” to kolejny projekt Instytutu przygotowywany wspólnie z ukraińskim artystami oraz skupiony na budowaniu wzajemnego porozumienia.

Liczne projekty pomocowe zorientowane na współpracę z ukraińskimi artystami teatru ma swoim programie także Instytut Teatralny. W związku z wojną w Ukrainie rozszerzył program rezydencji artystycznych o twórców z Ukrainy, uruchomił punkt informacyjny Infopoint UA, prezentuje spektakle i czytania skierowane do społeczności ukraińskiej, a wiosną tego roku zorganizował koncert „Ukraina jest światem”, z którego dochód przeznaczony został na ochronę zabytków w Ukrainie.

Tekst, którego wysłucha publiczność podczas czytania „Polski film: poziom A2”, składa się z fragmentów dramatów wchodzących w skład przyszłej antologii takich jak: „Nasza Pani” Agnieszki Charkot, „Sprawa Gorgonowej” Jolanty Janiczak oraz „Popiełuszko” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk. Przygotowała go Lena Laguszonkowa, a za reżyserię widowiska opowiada Roza Sarkisian, inicjatorka i dyrektorka artystyczna niezależnego charkowskiego Teatru De Facto (2012-2017), a od stycznia 2020 roku etatowa reżyserka Narodowego Akademickiego Teatru Dramatyczno-Muzycznego w Iwano-Frankiwsku.






Roza Sarkisian is an Ukrainian theatre director and curator. Her innovative work explores themes of memory, identity, and resistance, often employing queer art strategies and documentary theatre techniques.

Roza Sarkisian holds degrees in Theatre Directing from the National University of Arts named after I. P. Kotlyarevsky in Kharkiv (2012) and in Political Sociology from V. N. Karazin National University in Kharkiv (2009). From 2014 to 2017, she served as the artistic director of Kharkiv’s independent theatre DeFacto. From 2017 to 2019, she was the principal theatre director at the First Ukrainian Academic Theatre for Children and Youth in Lviv, and during the same period, also worked at the National Academic Drama and Musical Theatre in Ivano-Frankivsk.

Her notable works include My Grandfather Dug. My Father Dug. But I Won’t (a Ukrainian-Polish co-production, co-directed with Agnieszka Błońska, 2016), The Great Filter Theory (Theatre of Contemporary Dialogue, Poltava, 2017), Psychosis (Actor’s Theatre in Kyiv, 2018), Beautiful, Beautiful, Beautiful Times (First Theatre in Lviv, 2018), and Macbeth (Lesya Ukrainka Academic Drama Theatre in Lviv, 2019). Additional acclaimed works include H-effect, based on Shakespeare’s Hamlet and Heiner Müller’s Hamletmachine (a Ukrainian-Polish-German co-production, NGO "Art-Dialog", 2020), Radio Mariia by Joanna Wichowska and Krysia Bednarek (Powszechny Theatre in Warsaw, 2022), Ship. Bridge. Body (a co-production of the Theatre of Playwrights in Kyiv, Schaubühne Lindenfels in Leipzig, and Festspielhaus Hellerau, Dresden, 2023), and Fucking Truffaut (a co-production with Reszka Foundation, Dramatic Theatre in Warsaw, and Gorki Theater in Berlin, 2023), Karabakh Memory (Gorki Theater in Berlin, 2025).

Her productions focus on themes of collective and individual memory, national identity, non-normativity, power, and social oppression. She combines radical imagination with queer art strategies, often using devised theatre techniques, personal stories, and elements of (post-)documentary theatre and autoethnography to connect personal experiences with broader social contexts and explore the boundaries between reality and fiction. Working with both professional and non-professional actors, she rethinks conventional aesthetics, introduces new ways of thinking, and creates space for alternative narratives. Her works have been recognized with several awards and invitations to festivals in Ukraine and internationally.

Roza has been recognized with several prestigious accolades, including winning the British Council Ukraine's Taking the Stage 2017 competition, the Gaude Polonia Scholarship 2017 from the Ministry of Culture and National Heritage of Poland, International Mobility Grants through Culture Bridges, the Ukrainian Cultural Foundation Scholarship, Culture Moves Europe, the Artistic Scholarship of the President of Ukraine for 2019/2020, and the Warsaw City Artistic Scholarship in 2023. She was also named "Personality of the Year 2018" in the Theatre category in Lviv.

In addition to her theatre work, Roza has initiated and curated various artistic and educational projects for young people and children, including Desant UA: Independent Ukrainian Theatres Review (2017, Zbigniew Raszewski Theatre Institute, Warsaw), Drama Teen Lab (2019, Lviv), and Young Directors for Children (2018, Lviv). She has also been involved in projects such as Voices of the Neighborhood (2019, Lviv), Documentary Theatre for Children Evacuated from near Kyiv (2022/2023, Kahl-am-Main, Germany), Korczak Festival: Focus on Ukraine (2022, Warsaw), and Film and Theatre Workshops (2022, Warsaw). Roza has led numerous workshops for teenagers and has created performances featuring young non-professional actors and people with disabilities.

Roza Sarkisian, Ukrainian theatre director and curator
Roza Sarkisian during a performance rehearsal